metamolde 2010                                                 FREDAG 2.2OKT.  2010 kl. 18:30  og  LØRDAG 23. OKTOBER 2010 kl.13:00                                                Til forsiden  

"PERLEDRYSS"   2010

“Hulda” – den ukjente musikkskatt.

 

Den verdenskjente belgisk-franske komponisten César Franck (1822–1890) komponerte i årene 1879 – 1885 en helaftens opera basert på Bjørnstjerne Bjørnsons skuespill “Halte Hulda”.  Handlingen utspant seg på romsdalskysten i det 11. århundre.  Så godt som ingen kjenner i dag operaen – den har vært ”glemt” i 116 år. 

 

Årets arrangement kan regnes som en betydelig musikalsk begivenhet, selv i internasjonal sammenheng. I selveste Bjørnsonåret har man funnet frem til en glemt opera av en av 1800-tallets fremste komponister, César Franck. Operaen er basert på Bjørnstjerne Bjørnsons skuespill ”Halte Hulda” fra 1858 og har 3 akter pluss prolog og epilog – altså en såkalt “Grand opera”.  Partituret ble funnet på Bibliothèque nationale i Paris, og Terje Boye Hansen, som er dirigent ved Den norske opera, har det siste året arbeidet med materialet.  Den 22. og 23. oktober fremføres de to første aktene av Francks glemte opera av Trondheim Symfoniorkester med kor og solister i original og ubearbeidet form.

 

For César Franck var arbeidet med “Hulda” en besettelse som beskjeftiget ham fra 1879 til 1885.  Verket er i dag så godt som ukjent – selv blant internasjonale orkesterledere og musikkjennere.  De få som har kjennskap til verket er stort sett enige om at dette er noe av det beste César Franck har skrevet.  Samtidig var operaen på flere måter nyskapende, selv om den var influert av mange ulike strømninger i samtiden.  Musikken er flytende og melodisk, og kor og orkester har uvanlig stor betydning for verkets dynamikk.

På den tid da operaen ble skrevet var skandinavismen fremtredende i enkelte europeiske land.    Det norske var i fokus: Komponisten og dirigenten Johan Svendsen var svært aktiv i Paris, og Grieg, Ibsen og Bjørnson var betydelige størrelser i europeisk kulturliv.  Franck ble inspirert av det mystiske og eksotiske i Bjørnsons skuespill som utspant seg på romsdalskysten i det 11. århundre. Det forekommer for eksempel flere temaer fra norske folkesanger.  Den franske forfatteren og librettisten Charles Grandmougin (1850–1930) skrev librettoen basert på Bjørnsons skuespill, og partiturets forside prydes av tittelen ”Hulda – légende Scandinave d’aprés Bjoernstjerne Bjoernson“.  Franske operahus var av ulike årsaker motvillige til å sette opp stykket, og først fire år etter komponistens død ble en nedkortet versjon fremført i Théâtre de Monte-Carlo i 1894.   Deretter forsvant det inn i glemselen, bortsett fra at et studentensemble ved University College London gjorde en oppsetning hele 100 år senere – i 1994.  Operaen har altså verken helt eller delvis vært fremført av et profesjonelt ensemble siden uroppførelsen i 1894.  I Molde blir utdragene fra ”Hulda” fremført i konsertens 1. avdeling.

 2. avdeling av årets ”Perledryss” tilegnes hovedsakelig den for mange ukjente norske komponisten Johan Peter Selmer – en komponist med sterke bånd til Bjørnson. Omtrent samtidig som César Franck skrev ”Hulda” var flere nordmenn aktive i det parisiske kulturliv.  Johan Peter Selmer var en av dem.  I sin samtid fikk han etter hvert stor anerkjennelse, særlig blant sine musikerkolleger. Edvard Grieg omtalte ham som ”et betydelig talent”, og Bjørnstjerne Bjørnson samarbeidet med ham og skrev tekster til flere av hans komposisjoner.  Selmer befant seg i Paris i en turbulent tid, og han ble i likhet med Bjørnson påvirket av både lokale og internasjonale politiske begivenheter.  Dette skulle også prege hans musikalske produksjon i betydelig grad.  For øvrig presenteres interessante nummer av de norske komponistene Ole Olsen (1850-1927), Gerhard Schjelderup (1859-1933), Catharinus Elling (1858-1942) og Fritz Austin (1916-1965). Programmet er satt sammen av Terje Boye Hansen, kapellmester ved Den norske opera.

KONSERTPROGRAM:

  Introduksjon:  Bjørn Erik Simensen         Dirigent og konferansier: Terje Boye Hansen          Solister: Henrik Engelsviken, tenor  m. fl.         

Konsertmester:  Seiki Ueno

     
1. AVDELING:
     
César Franck Panis Angelicus tenor, kor og orkester
César Franck / Grandmougins / Bjørnson Hulda: 1. + 2. akt orkester, soli, kor
     
 

PAUSE

 

2. AVDELING:

     
Johan Selmer / Bjørnstjerne Bjørnson Norge, Norge , Norge Moldekoret "Perledryss" med operakoret
Johan Selmer "Scène Funèbre" Orkester
  "To Bjørnsonske Sange":  
               "Fiskerjenten fortvivlet" Sopran og orkester
               "Jeg vælger mig April" Sopran og orkester
  "Tassos klage" Tenor og orkester
Ole Olsen "Lailas bønn" Sopran og orkester
Gerhard Schjelderup "Karis vanvidd" Sopran og orkester
Catharinus Elling "Rodeons arie" fra "Kosakkene" Tenor og orkester
Fritz Austin Tango Orkester
  Paso doble Orkester
     
     

2 avdelinger. 30 min pause.  Dørene åpner 25 min. før konsertstart.  Publikum henstilles om å være ute i god tid. Total lengde ca. 2 timer

 

BILLETTER hos   www.billettservice.no,  Posten, eller i Bjørnsonhuset hver torsdag 16 - 20 
Eventuelle tiloversblevne billetter  selges ved døren 2 timer før forestillingsstart
VOKSNE 395,-      BARN OG STUDENTER 200,-               Ledsagerbevis gratis på lørdag.            Ta med alders- / studiebevis